Thursday, March 26, 2015

Ciorba De Fasole Cu Varza Murata






      Am fost intotdeauna un copil foarte pretentios la mancare si inca mai am lucruri pe care nu le pot manca sub nicio forma, dar unele am invatat fie sa le apreciez fie cum sa le schimb sa le fac pe placul meu. Singura ciorba care imi placea cand eram copil era ciorba de fasole si m-am chinuit mult sa reproduc gustul ciorbei care mi-o pregatea nasa mea cand mergeam impreuna in vizita la bunici la tara. Este greu sa obtii la aragaz in oras gustul macarii facute la foc de tara cu legume proaspat culese din gradina, dar cred ca de data asta am reusit. Unul dintre secrete era sa folosesc zeama de varza pentru acrit in locul borsului din comert si pot sa spun ca rezultatul este fenomenal.


      Ingrediente:

- 4 litri apa
- 3 linguri ulei
- o ceapa mare
- 1 morcov mare (aproximativ 80g)
- 2 cartofi mici
- un sfert radacina de patrunjel
- un sfert radacina de pastarnac
- 30 g telina
- o jumatate de ardei gras
- sare
- piper
- cimbru uscat
- 200 g fasole rosie la cutie (jumatate de cutie)
- 300 ml zeama de varza murata
- 2 frunze varza murata
- 2 legaturi loboda
- jumatate legatura marar
- jumatate legatura patrunjel
- 2-3 fire leustean (proaspat sau uscat)
- 2-3 fire cimbru uscat
- 30 g orez
- 1 lingurita bulion


      Curata si spala toate legumele si loboda de la care se pastreaza doar frunzele fara tije si se spala bine sa nu aiba pamant pe ele. Cartofii se taie in cuburi, la fel si morcovul doar ca in cuburi mult mai mici decat cartofii. Ceapa, ardeiul gras, telina, radacina de patrunjel si pastarnacul se toaca marunt. Se calesc in 3 linguri de ulei toate aceste legume, aproximativ 5 minute, dupa care se adauga apa, o lingurita cu sare, piper, cimbru uscat cam cat poti lua cu 3 degete, fasolea, orezul si frunzele de varza taiate in fasii.

      Dupa ce acestea au fiert se adauga zeama de varza, bulionul si loboda taiata in fasii si se mai fierbe 5-10 minute. Gusta sa vezi daca este potrivita de sare si acreala. Daca ti se pare ca ii lipseste ceva inseamna ca mai trebuie sare, daca ti se pare dulce ii mai trebuie zeama de varza si poti sa mai pui pana ajungi la gustul care iti place tie.

      Cand ai potrivit-o de gust adauga frunzele de marar si patrunjel spalate si tocate, si firele de leustean si cimbru si opreste focul.

      Ciorba este gata pentru a fi pusa in farfurii.



      Sfaturi:

      - la noi in casa nu toata lumea mananca ciorba acra asa ca eu nu pun multa zeama de varza sau bors ci o las mai dulce, asta este motivul pentru care iti spun sa gusti, sa o faci pe gustul tau

      - la fel si cu sarea, eu mananc mai nesarat asa ca daca tu mananci mai sarat decat mine s-ar putea sa fie nevoie sa mai adaugi sare la mancare, deaceea prefer sa ma abtin sa dau o cantitate de sare exacta de obicei

      - daca nu vrei sa acresti cu zeama de varza poti sa inlocuiesti cu bors sau sare de lamaie, cum preferi
      - o ceapa mare este de marimea pumnului sau chiar mai mare

      - este o ciorba destul de bogata asa ca e de preferat sa nu mai pui si taitei, decat daca iti plac si vrei neaparat

      - daca nu iti plac atat de multe legume in ciorba si o vrei mai clara poti sa inlocuiesti ceapa mare cu 2 mai mici din care una o toci si una o lasi intreaga si o scoti din ciorba dupa ce a fiert

      - la fel poti sa faci si cu radacinile de patrunjel si pastarnac si telina, le pui intregi, fara sa le mai toci, si le scoti la final

      - ardeiul gras il poti imparti in 2, o bucata o toci si o calesti cu celelalte legume si o bucata o pui intreaga si o scoti la sfarsit

      - ciorba se fierbe la foc mic



                                                                                                               Bon Appétit!


1 comment:

  1. Să fac ceva pe reteta voastră,am pus varza la fiert o dată cu fasolele.Fierbe de trei ore,varza si legumele s-au sfărâmat,fasolele sunt inca pietroaie!Halal bucatari!😂

    ReplyDelete